INHOUDSOPGAVE

Hieronder vindt u de inhoudsopgave van het handboek. Hiermee kunt u een idee krijgen van de behandelde onderwerpen. Klik op de onderwerpen voor een verfijning!

1. Camera
  • Licht
  • Diafragma
  • Scherptediepte
  • Sluitertijd
  • Zoeker en kader
  • Lens of objectief
  • Regels
  • Batterij en voeding
  • Instellingen
  • Focus
  • Diafragma
  • Beeldversterker
  • Zoomen
  • Zoeker
  • Monitoren
  • Testen en afstellen
  • Witbalans
  • Opnameknop
  • Statieven
  • Stabilizer
  • Focus pulling
  • Bediening
  • Resolutie en beeldkwaliteit
  • Objectief en chip
  • In- en uitgangen, microfoon
  • Accessoires, stabilizer
  • Waar je niet op hoeft te letten
  • Voordelen van DSLR
  • Nadelen
  • Filmen met een smartphone of actiecamera (GoPro)
2. Het shot
  • Single Shot, Two Shot, Over The Shoulder
  • Dutch tilt
  • Betekenis van het kader
  • Kikvors- en vogelperspectief
  • Betekenis van camerastandpunt en perspectief
  • Look off
  • Plaatsing mensen
  • Hoofdruimte
  • Over The Shoulder problemen
  • Ooghoogte
  • Lijnen
  • Sterke punten/regel van derden
  • Driehoekscompositie
  • Contrasten
  • Achtergrond
  • Diepte
  • Normaallens
  • Groothoeklens
  • Telelens
  • Scherptediepte bij verschillende lenzen
  • Lenssoort en diafragma
  • Menigtes filmen
  • Zoomen binnen een shot
  • Handheld
  • Pan
  • Tilt
  • Lift
  • Rijder
  • Crane en jib
  • Steadycam en stabilizers
  • Waar naartoe?
  • Waarom camerabewegingen?
  • Geen jacht op de spreker
  • Camerabewegingen en zooms
  • Onzichtbare wand
  • Suspense
3. Decoupage
  • Na Mélies
  • De eerste stappen richting decoupage
  • Betrekkingsaspect
  • D.W. Griffith
  • Verplaatsen
  • De as
  • Blijf aan één kant
  • Scèneoverschrijdende assen
  • Meerdere assen
  • Uitzonderingen
  • As verleggen
  • Toch over de as gaan
  • Springers
  • Establishing shot en re-establishing
  • Matching shots
  • Cutaways
  • Met cameravoering de inhoud versterken
  • Vragen oproepen
  • Een scène opbouwen
  • Voorbeelden
  • Mise-en-scène
  • Perspectief
  • Dialoogscènes tussen twee mensen
  • Dialoogscènes tussen drie of meer mensen
  • Reacties
  • Aandacht publiek sturen
  • Europese methode
  • Amerikaanse methode
  • Verschillen
  • De praktijk
  • Praktische beperkingen
  • Doel
  • Uiterlijk storyboard
  • (Camera)bewegingen in storyboard
  • Afleiden uit plattegrond
  • Makkelijke methode
  • Betere methode
  • Hoogte
  • Leerproces
  • Een storyboard zonder plattegrond
  • Wat en hoe te filmen
  • Decoupageregels
  • Interviews
4. Grip
  • Statief
  • Slider
  • Shoulder Mount
  • Dolly’s
  • Steadicam, gimbal, stabilizer
  • Crane en jib
  • Drones
  • Filmen in een auto
5. Geluid
  • Goed geluid
  • Onderbewust
  • Geluidsweergave
  • Sfeersuggestie
  • Emotionele suggestie
  • Suggestie gebeurtenissen buiten beeld
  • Continuïteitssuggestie
  • Aandacht sturen
  • Microfoons
  • Hengel
  • Dasspeldmicrofoons
  • Windbescherming
  • Koptelefoon
  • Mixer
  • Geluidsrecorder
  • Tips voor aanschaf
  • Microfoonkeuze bij fictiefilms
  • Microfoonkeuze bij documentaires en bedrijfsfilms
  • Mono of stereo
  • Geluid apart opnemen?
  • Mogelijkheden om beeld en geluid samen te voegen
  • Positioneren van de microfoon
  • Hengelen en geluidskwaliteit
  • Boom check
  • Ruis
  • Geluidsniveau
  • Stuk sterkte
  • Tekstoverlap
  • Problemen
  • Ongewenste bijgeluiden
  • Voorbereiding
  • Gewenste bijgeluiden
  • Bijgeluiden in documentaire
  • Akoestische continuïteit
  • Wilds
  • Nasynchronisatie (ADR)
  • Foley
  • Geluidseffecten
  • Muziek
  • Professionele geluidsnabewerking
  • Mixage
  • Ruimtelijkheid
  • 5.1 uitgangspunten
  • Lowbudget geluidsafwerking
6. Licht
  • Lichtcontinuïteit
  • Lichtkleur
  • Witbalans
  • Warme en koude kleuren
  • Hard en zacht licht
  • contrastomvang
  • Vermijd felle kleuren en patronen
  • Begin met gezichten
  • Achtergrond
  • Driepuntsbelichting
  • wijde shots uitlichten
  • Bewegende personen uitlichten
  • Ooglicht
  • Natuurlijk licht gebruiken
  • Voorbereiding
  • Lichtopbouw
  • Lampstatieven
  • Stroom en stoppen
  • Verlengsnoeren en haspels
  • Handschoenen
  • Direct licht
  • Indirect licht
  • Dimmers
  • Filters
  • Camerafilters
  • afschermen
  • Nacht
  • Night by day
  • Raamlicht
  • Glimmertjes
  • Maskers
  • Koekeloeris
  • Water, vuur
  • Tv-schijnsel
7. Scenario fictie
  • Droge feiten
  • Vormgeving en screentime
  • Decoupage
  • Hoe ziet een scenario eruit?
  • Scènes
  • Sequenties
  • Uitgangspunt6.45
  • Doel + hindernis = conflict
  • Hoofddoel, subdoel
  • Bewust en onbewust doel
  • Antagonist
  • Arena
  • Eerste akte: expositie
  • Eerste plotpoint
  • Tweede akte: ontwikkeling
  • Tweede plotpoint: crisis
  • Derde akte: ontknoping
  • Open einde
  • Hoofdplot en subplot
  • Backstory
  • Point of attack
  • Korte films
  • Scènestructuur
  • Spanningsbogen
  • Set-up/pay-off
  • Gun in the drawer
  • Timelock
  • Tijdsverloop
  • Bear on the beach
  • Verwachting of verrassing
  • Cliffhanger
  • Compact
  • Karakterdossier
  • Ken je personage
  • Algemeen beeld
  • Consistente kern en uiterlijk
  • De paradox
  • Emoties, waardes en houding
  • Psychologie
  • Voeg details toe
  • Out of character
  • Identificatie
  • Antagonisten
  • Samenstelling
  • Relaties
  • Heeft mijn film eigenheid?
  • Ontstijg ik alledaagsheid?
  • Ga ik ver genoeg?
  • Heb ik een sterk begin?
  • Voldoet mijn einde?
  • Verandert mijn protagonist?
  • Heeft mijn protagonist een doel?
  • Neemt mijn protagonist de zaken in eigen hand?
  • Is er een “want anders”?
  • Worden relaties op de proef gesteld?
  • Vertel ik mijn verhaal met beelden?
  • Heb ik een sterke opbouw?
  • Heb ik voldoende research gedaan?
  • Heb ik een duidelijke mening over de arena?
  • Wat vertel ik met deze film?
  • Heb ik clichés vermeden?
  • Onderschat ik mijn publiek niet?
  • Vervang dialoog door beelden
  • Beeldende details
  • De kunst van het weglaten
  • Incheckfout
  • Emoties vangen in beelden
  • Backstory: flashbacks of vertellen?
  • Wees economisch
  • Natuurlijk taalgebruik
  • Subtekst
  • Informatie geven
  • Conflict
  • Ritme, herhalingen, stiltes
8. Regie Fictie
  • Preproductie
  • Productie
  • Postproductie
  • Naturalisme
  • Realisme
  • Hyperrealisme
  • Karikaturaal
  • Demonstratief
  • Stijl
  • Speel in op de acteur
  • Zelfvertrouwen
  • Typecasting
  • Voorbereiding
  • De casting
  • Na afloop
  • Lezingen
  • Karakteranalyse
  • Fysiek
  • Decoupage
  • Repetitieruimte
  • Spel
  • Vijf W’s en een H
  • Doel
  • Hou het simpel en concreet
  • Schakelpunten
  • Overacteren
  • Side coaching
  • Communicatie
  • Regisseren van emoties
  • Opbouw en projectie
  • Doel heiligt de middelen
  • Ogen en gezicht

.

  • Natuurlijk spreken
  • Subtekst
  • Waarschuwing
  • Status
  • Vooroordelen

.

9. Acteren voor de camera
  • Een camera als publiek
  • Jij bent het personage
  • Algemene waarschuwingen en tips
  • Jezelf verbeteren
  • Vooronderzoek/research
  • Doel
  • Mening
  • Subtekst
  • Improvisaties
  • Sjoemelen
  • Ontspannen en concentreren
  • Tekstbeheersing
  • Stemvolume
  • Herken tics
  • Acteren is reageren
  • Reacties oefenen
  • Zorg dat er steeds iets gebeurt
  • Verdeel een scène onder
  • Gedachtespoor
  • Lichaam, gezichtsuitdrukking en stem onder controle
  • Less is more/more is more
  • Ademhaling
  • Emotioneel spel
  • Dronkenschap
  • Acteerstijlen
  • Bereid je voor
  • Ontspan
  • Breng jezelf waar je wezen moet
  • Denk positief
  • Verantwoordelijkheden
  • Het is goed
10. Scenario en regie documentaire
  • Geloofwaardigheid
  • Integriteit
  • Cross-over
  • Interviews
  • Voice-over
  • Verteller
  • Uitgangspunt
  • Toets je uitgangspunt
  • Research
  • Reconstructiedocumentaires
  • Gedragstudiedocumentaires
  • Zoektochtdocumentaires
  • Vorm en structuur
  • Dramatisch conflict
  • Uitgewerkt scenario
  • Treatment
  • Voorbereiding
  • Filmen voor de montagekamer
  • De onzichtbare wand
  • Omgaan met de mensen die je filmt
  • Voorbereiding
  • De opnames
  • Na afloop
11. Productie
  • Producent
  • Creatief producent
  • Uitvoerend producent
  • Productieleider
  • Productie bij amateurs en lowbudget
  • Screentime per draaidag
  • Documentaire
  • Benodigde tijd voor het opnemen van een scène
  • Catering
  • Ik maak een documentaire en neem mee…
  • Verzekeringen en contracten
  • Grime
  • Kinderen
  • Subsidies
  • Co-producent
  • Investeerders
  • Sponsoring
  • Bioscoopvertoning
  • Festivals
  • Televisie
  • Dvd verkoop
  • Video on demand
  • Internet
  • Marketing en P.R.
12. Opnameleiding
  • Klapbord of slatebord
  • Terugkijken op de set
  • Terugkijken na de opnames
  • Slates en takes
  • Pick-ups
  • Script/continuïteit
  • Dagboek van een opnameleider
13. Montage
  • Niet-voelbare lassen
  • Waarom snijden?
  • Wanneer snijden?
  • Aandachtspunt
  • Aandacht sturen
  • Beeld uittrekken
  • Continuïteit
  • Cutaways
  • Verschoven las
  • Time-lapses
  • Crosscutting
  • Monteren op muziek, montagesequenties
  • Monteren van dialoog
  • Titels
  • Voorbereiding
  • Spotten
  • Slatelist
  • Montagescript
  • Decoupage
  • Eerste versie
  • Tweede en latere versies
  • Feedback
  • Wat je denkt te hebben en wat er is
  • Feedback
  • Geloofwaardigheid
  • Werkproces
  • Papieren versie
  • Eerste versie
  • Volgende versies
  • Structuur
  • Begin en einde
  • Snijden
  • Klaar?
  • Voice over
  • Muziek
  • Lineair en non-lineair
  • Off-line/on-line
  • EDL, Edit Decision List
  • Timecode
  • Hardware en software
  • De software instellen
  • Resing up/offline
  • Clips inlezen
  • Capturen
  • Clips ordenen
  • Geluid synchroon leggen
  • Standaard handelingen
  • Timeline en tracks
  • Monteren
  • Film-style en video-style
  • Beeldovergangen en renderen
  • Geluidsmontage
  • Backups, versies
  • Nasynchronisatie (ADR), foley en voice-overs
  • Mixage
  • Beeldnabewerking
  • Titels
  • Output
  • Cropping
  • Kleurcorrectie
  • Stabilisatie
  • Beeldcorrectie
  • Chroma key
14. Genres
  • Soorten humor
  • Oprecht
  • Timing
  • Stijl
  • Onderwerp
  • Suggestie
  • Op de set
  • Slasher en splatter
  • Verhaalstructuur
  • Spannende plaatjes
  • Acteurs
  • Muziek
  • Structuur
  • Romantiek
  • Emoties
  • Ontboezemingen
  • MacGuffin
  • Nevenschade
  • Bad guys en misdaad
  • Actiescènes
  • Stunts
  • Stijl
  • Geluid
  • Achtervolgingen
  • Protagonist
  • Vragen oproepen
  • Constructie
  • Show, don’t tell
  • Research
Appendix A: Meer leren
Appendix B: Begrippenlijst
Literatuurlijst
Index

VOORBEELD PAGINA'S

Door de voorbeeldpagina’s die je hier kunt bekijken krijg je een beeld van de inhoud en de stijl van het boek Films Maken.

OVER DE AUTEUR

Roemer Lievaart is scenarioschrijver, regisseur en acteur.

Roemer gaf jarenlang diverse filmcursussen op het Cultuurcentrum van de Vrije Universiteit in Amsterdam: zowel theorie, praktijk, productie als scenario, en daarnaast acteren voor de camera. De cursusopzet – waar ook het boek op is gebaseerd – heeft hij overgenomen van vorige docenten en is zo in de loop van meer dan tien jaar steeds aangepast en beter gestructureerd. Roemer Lievaart heeft zelf de filmacademie doorlopen en heeft er ook gastlessen scenario gegeven. Daarnaast doorliep hij een driejarige acteursopleiding en geeft al vele jaren theaterlessen aan amateurs en semiprofessionals.

Verder werkten mee: Pim van Hoeve, scenarioschrijver en regisseur (o.a. Liever Verliefd, Bernhard, Schavuit van Oranje, Beatrix, Oranje onder Vuur, Westenwind, Keijzer & de Boer), Wijo Koek, storyboarder en scenarioschrijver (o.a. Vet Hard, Costa!), Martha Oortman Gerlings, ex-productieleider (o.a. Jiskefet), Jef Nassenstein, animatiefilmer en studieleider Geluid (in ruste) bij de Amsterdamse Filmacademie, Ben van Houter, voormalig Hoofd Opleidingen van Open Studio, Edwin Goldman, producent, en vele anderen.

MEER WETEN?

Hieronder vind je meer informatie over het handboek Films Maken.

NIEUWS

Vers van de pers

UPDATES

Errata en aanvullingen - update uw oude druk

REACTIES LEZERS

Geloof ons niet, geloof de lezers

CONTACT

Neem contact met ons op

BESTEL INFORMATIE

Prijs- en bestelinformatie

HULP VOOR FILMMAKERS