INHOUDSOPGAVE
Hieronder vindt u de inhoudsopgave van het handboek. Hiermee kunt u een idee krijgen van de behandelde onderwerpen. Klik op de onderwerpen voor een verfijning!
- Licht
- Diafragma
- Scherptediepte
- Sluitertijd
- Zoeker en kader
- Lens of objectief
- Beeldverhouding
- Resolutie
- Aantal beelden per seconde (fps)
- Beeldkwaliteit en opslagruimte
- Beeldformaat
- Color grading/LUT
- Regels
- Lens schoonmaken
- Accu en voeding
- Instellingen
- Focus
- Zoomen
- Diafragma
- Zebra stripes
- Beeldversterker
- Witbalans
- Lensfilter
- Opnameknop
- Zoeker
- Safe area
- Externe schermpjes
- Monitoren
- Testen en afstellen
- Statieven
- Stabilizer
- Autofocus
- Handmatig scherpstellen
- De basisprocedure
- Focus pulling
- Bediening
- Resolutie en beeldkwaliteit
- Objectief en chip
- In- en uitgangen, microfoon
- Drager
- Accessoires, stabilizer
- Waar je niet op hoeft te letten
- Single shot, two shot, over the shoulder
- Dutch tilt
- Betekenis van het kader
- Kikvors- en vogelperspectief
- Betekenis van camerastandpunt en perspectief
- Look off
- Plaatsing mensen
- Hoofdruimte
- Over the shoulder problemen
- Ooghoogte
- Lijnen
- Sterke punten/regel van derden
- Driehoekscompositie
- Contrasten
- Achtergrond
- Diepte
- Normaallens
- Groothoeklens
- Telelens
- Scherptediepte bij verschillende lenzen
- Menigtes filmen
- Zoomen binnen een shot
- Onopvallend zoomen
- Handheld
- Pan
- Tilt
- Lift (ped)
- Rijder
- Crane en jib
- Steadycam en stabilizers
- Waarnaartoe?
- Waarom camerabewegingen?
- Geen jacht op de spreker
- Camerabewegingen en zooms
- Onzichtbare wand
- Checklist
- Suspense
- Na Mélies
- De eerste stappen richting decoupage
- Betrekkingsaspect
- D.W. Griffith
- Filmen met meer camera’s
- Schakelen
- Verplaatsen
- De as
- Blijf aan één kant
- Scèneoverschrijdende assen
- Meerdere assen
- Uitzonderingen
- As verleggen
- Toch over de as gaan
- Springers
- Establishing shot en re-establishing
- Matching shots
- Cutaways
- Met cameravoering de inhoud versterken
- Vragen oproepen
- Een scène opbouwen
- Voorbeelden
- Mise-en-scène
- Perspectief
- Dialoogscènes tussen twee mensen
- Dialoogscènes tussen drie of meer mensen
- Reacties
- Aandacht publiek sturen
- Europese methode
- Amerikaanse methode
- Verschillen
- De praktijk
- Praktische beperkingen
- Doel
- Uiterlijk storyboard
- (Camera)bewegingen in storyboard
- Afleiden uit plattegrond
- Makkelijke methode
- Betere methode
- Hoogte
- Leerproces
- Een storyboard zonder plattegrond
- Eindtitels
- Shotlist
- Wat en hoe te filmen
- Decoupageregels
- Interviews
- Statief
- Slider
- Shoulder Mount
- Dolly’s
- Steadycam
- Gimbal
- Stabilizer
- Low-budgetalternatieven
- Crane en jib
- Drones
- Alternatieven
- Filmen binnen de auto
- In de auto filmen van buitenaf
- Buitenkant auto filmen
- Continuïteit
- Praktische overwegingen
- Goed geluid
- Onderbewust
- Geluidsweergave
- Sfeersuggestie
- Emotionele suggestie
- Plaatsbepaling
- Suggestie gebeurtenissen buiten beeld
- Continuïteitssuggestie
- Aandacht sturen
- Microfoons
- Hengel
- Dasspeldmicrofoons
- Windbescherming
- Koptelefoon
- Geluidsrecorder
- Mixer
- Tips voor aanschaf
- Setbezoek
- Microfoonkeuze bij fictiefilms
- Microfoonkeuze bij documentaires en opdrachtfilms
- Mono of stereo
- Geluid apart opnemen?
- Mogelijkheden om beeld en geluid samen te voegen
- Positioneren van de microfoon
- Hengelen en geluidskwaliteit
- Boom check
- Ruis
- Geluidsniveau
- Stuk sterkte
- Tekstoverlap
- Problemen
- Ongewenste bijgeluiden
- Gewenste bijgeluiden
- Bijgeluiden in documentaire
- Akoestische continuïteit
- Wilds
- Nasynchronisatie (ADR)
- Foley
- Geluidseffecten
- Muziek
- Professionele geluidsnabewerking
- Mixage
- Ruimtelijkheid
- 5.1 uitgangspunten
- Lowbudget geluidsafwerking
- Lichtcontinuïteit
- Lichtkleur
- Warme en koude kleuren
- Hard en zacht licht
- Contrastomvang
- Witbalans en lampen
- Vermijd felle kleuren en patronen
- Begin met gezichten
- Achtergrond
- Driepuntsbelichting
- De drie lichtvoorwaarden
- Andere opstellingen
- Licht en realisme
- Belichten in daglicht
- Belichten in nachtlicht
- Night-by-day
- Wijde shots uitlichten
- Bewegende personen uitlichten
- Ooglicht
- 1. Wat wordt er bij deze opname verteld?
- 2. Wat voor sfeer past daarbij?
- 3. Wat voor beelden heb jij bij die sfeer?
- 4. Hoe vertaal je dat beeld in licht?
- Licht en color gradinbg: LUT’s
- Gehele scènes uitlichten
- Uitlichten en filmen van greenscreenscènes
- Virtual production
- Achtergrondprojectie
- Voorbereiding
- Lichtopbouw
- Interviews
- Ledlampen
- Pixel based lighting
- Halogeenlampen
- Lampstatieven
- Klemmen en zuignappen
- Verlengsnoeren en haspels
- Gaffertape
- Werkhandschoenen
- Direct licht, lenzen
- Indirect licht, diffusers
- Indirect licht, bouncen
- Filters
- Lensfilters
- Afschermen
- Suggesties in de nacht
- Raamlicht
- Glimmertjes
- Maskers
- Koekeloeris
- Water, vuur
- Tv- of telefoonschijnsel
- Droge feiten
- Vormgeving en screentime
- Decoupage
- Hoe ziet een scenario eruit?
- Scènes
- Sequenties
- Uitgangspunt
- Doel + hindernis = conflict
- Hoofddoel, subdoel
- Bewust en onbewust doel
- Antagonist
- Arena
- Eerste akte: expositie
- Eerste plotpoint
- Tweede akte: ontwikkeling
- Tweede plotpoint: crisis
- Derde akte: ontknoping
- Open einde
- Hoofdplot en subplot
- Backstory
- Point of attack
- Korte films
- Scènestructuur
- Spanningsbogen
- Set-up/pay-off
- Gun in the drawer
- Timelock
- Tijdsverloop
- Bear on the beach
- Verwachting of verrassing
- Cliffhanger
- Compact
- Karakterdossier
- Ken je personage
- Algemeen beeld
- Consistente kern en uiterlijk
- De paradox
- Emoties, waardes en houding
- Psychologie
- Voeg details toe
- Out of character
- Identificatie
- Antagonisten
- Samenstelling
- Relaties
- Heeft mijn film eigenheid?
- Ontstijg ik alledaagsheid?
- Ga ik ver genoeg?
- Heb ik een sterk begin?
- Voldoet mijn einde?
- Verandert mijn protagonist?
- Heeft mijn protagonist een doel?
- Neemt mijn protagonist de zaken in eigen hand?
- Is er een “want anders”?
- Worden relaties op de proef gesteld?
- Vertel ik mijn verhaal met beelden?
- Heb ik een sterke opbouw?
- Heb ik voldoende research gedaan?
- Heb ik een duidelijke mening over de arena?
- Wat vertel ik met deze film?
- Heb ik clichés vermeden?
- Onderschat ik mijn publiek niet?
- Vervang dialoog door beelden
- Beeldende details
- De kunst van het weglaten
- Incheckfout
- Emoties vangen in beelden
- Backstory: flashbacks of vertellen?
- Wees economisch
- Natuurlijk taalgebruik
- Subtekst
- Informatie geven
- Conflict
- Ritme, herhalingen, stiltes
- Preproductie
- Productie
- Postproductie
- Naturalisme
- Realisme
- Hyperrealisme
- Karikaturaal
- Demonstratief
- Stijl
- Speel in op de acteur
- Zelfvertrouwen
- Typecasting
- Èerste rondes
- Voorbereiding
- De casting
- Na afloop
- Lezingen
- Karakteranalyse
- Fysiek
- Decoupage
- Repetitieruimte
- Spel
- Vijf W’s en een H
- Doel
- Hou het simpel en concreet
- Schakelpunten
- Overacteren
- Side coaching
- Communicatie
- Regisseren van emoties
- Opbouw en projectie
- Doel heiligt de middelen
- Ogen en gezicht
.
- Natuurlijk spreken
- Subtekst
- Waarschuwing
- Status
- Vooroordelen en meningen
.
- Op de set
- Een camera als publiek
- Jij bent het personage
- Oefenen met de camera
- Analyseer je helden
- Elementaires
- De valkuil van jezelf terugzien
- Vooronderzoek/research
- Doel
- Mening
- Subtekst
- Improvisaties
- Sjoemelen
- Ontspannen en concentreren
- Tekstbeheersing
- Stemvolume
- Herken je automatismen
- Acteren is luisteren
- Reacties
- Zorg dat er steeds iets gebeurt
- Verdeel een scène onder
- Gedachtespoor
- Lichaam, gezichtsuitdrukking en stem onder controle
- Less is more/more is more
- Ademhaling
- Emotioneel spel
- Dronkenschap
- Bereid je voor
- Ontspan
- Laat je schaamte thuis
- Denk positief
- Verantwoordelijkheden
- Het is goed
- Intimiteit
- Geweld en stage fighting
- Castingbureaus
- Geloofwaardigheid
- Integriteit
- Cross-over
- Interviews
- Voice-over
- Verteller
- Uitgangspunt
- Toets je uitgangspunt
- Research
- Reconstructiedocumentaires
- Gedragstudiedocumentaires
- Zoektochtdocumentaires
- Vorm en structuur
- Dramatisch conflict
- Uitgewerkt scenario
- Treatment
- Voorbereiding
- Filmen voor de montagekamer
- De onzichtbare wand
- Omgaan met de mensen die je filmt
- Voorbereiding
- De opnames
- Na afloop
- Voorlichtingsfilms
- Instructiefilms
- Films voor gedragssturing
- Promotiefilms
- Uitgangspunten
- Scenario
- Vorm
- Tips voor het scenario
- Voorkom ongelukken
- Men heeft andere dimngen aan hun hoofd dan jouw film
- Crew en uitrusting
- Op zoek naar de juiste beelden
- B-roll, sfeerbeelden, set-noise
- Bijeenkomsten
- Interviews
- Mensen
- Buitenopnames
- Binnenopnames
- Regels
- Licht
- Administratie
- En dan…
- Producent
- Creatief producent
- Uitvoerend producent
- Productieleider
- Productie bij amateurs en lowbudget
- Screentime per draaidag
- Beesten, boten, baby’s
- Documentaire
- Locaties scouten
- Locaties managen
- Benodigde tijd voor het opnemen van een scène
- Catering
- Ik maak een documentaire en neem mee…
- Verzekeringen en contracten
- Grime
- Kinderen
- Subsidies
- Coproducent
- Investeerders
- Sponsoring
- Ondersteuning
- Bioscoopvertoning
- Festivals
- Televisie
- Video on demand
- Internet
- Marketing en pr
- Klapbord of slatebord
- Terugkijken op de set
- Terugkijken na de opnames
- Slates en takes
- Pick-ups
- Script/continuïteit
- Dagboek van een opnameleider
- Niet-voelbare lassen
- Waarom snijden?
- Wanneer snijden?
- Aandachtspunt
- Aandacht sturen
- Beeld uit trekken
- Continuïteit
- Cutaways
- Verschoven las
- Timelapses
- Crosscutting
- Monteren op muziek, montagesequenties
- Monteren van dialoog
- Verwachting en verrassing
- Titels
- Beeldeffecten
- Voorbereiding
- Spotten
- Slatelist
- Montagescript
- Decoupage
- Eerste versie
- Tweede en latere versies
- Feedback
- Wat je denkt te hebben en wat er is
- Feedback
- Geloofwaardigheid
- Werkproces
- Papieren versie
- Eerste versie
- Volgende versies
- Structuur
- Begin en einde
- Snijden
- Klaar?
- Voice-over
- Muziek
- Materiaal
- Voice-over
- Muziek
- Overwegingen bij de montage
- EDL, Edit Decision List
- Timecode
- Hardware
- Software
- Clips inlezen
- De software instellen
- Proxy editing
- Offline-online montage
- Clips ordenen
- Geluid synchroonleggen
- Standaard handelingen
- Timeline en tracks
- Monteren
- Ìnsert edit en overwrite edit
- Beeldovergangen
- Renderen
- Geluidsmontage
- Back-ups, versies
- Nasynchronisatie (ADR), foley en voice-overs
- Mixage
- Titels
- Exporteren
- Cropping
- Lenscorrectie
- Verscherpen/vervagen
- Stabilisatie
- Kleurcorrectie
- Color grading
- Tools
- LUT/Look-Up Table
- DIT/Digital Imaging Technician
- CGI
- Particle Effects
- Compositing
- Digital Matte Painting
- Object removal
- Chroma key
- Motion capture
- Rotoscoping
- Soorten humor
- Oprecht
- Timing
- Stijl
- Onderwerp
- Suggestie
- Op de set
- Slasher en splatter
- Verhaalstructuur
- Spannende plaatjes
- Acteurs
- Muziek
- Structuur
- Romantiek
- Liefde
- Emoties
- Ontboezemingen
- MacGuffin
- Nevenschade
- Bad guys en misdaad
- Actiescènes
- Stunts
- Vechtscènes
- Stijl
- Geluid
- Autoachtervolgingen
- Achtervolgingen te voet
- Protagonist
- Vragen oproepen
- Constructie
- Show, don’t tell
- Research
- Bediening
- Resolutie en beeldkwaliteit
- Objectief en lens
- Opnamechip
- In- en uitgangen, microfoon
- Drager
- Accessoires
- Waar je niet op hoeft te letten
- Voordelen van fotocamera’s
- Potentiële nadelen van fotocamera’s
- Filmen met een smartphone of actiecamera (GoPro)
VOORBEELD PAGINA'S
Door de voorbeeldpagina’s die je hier kunt bekijken krijg je een beeld van de inhoud en de stijl van het boek Films Maken.
OVER DE AUTEUR
Roemer Lievaart is scenarioschrijver, regisseur en acteur.
Roemer gaf jarenlang diverse filmcursussen op het Cultuurcentrum van de Vrije Universiteit in Amsterdam: zowel theorie, praktijk, productie als scenario, en daarnaast acteren voor de camera. De cursusopzet – waar ook het boek op is gebaseerd – heeft hij overgenomen van vorige docenten en is zo in de loop van meer dan tien jaar steeds aangepast en beter gestructureerd. Roemer Lievaart heeft zelf de filmacademie doorlopen en heeft er ook gastlessen scenario gegeven. Daarnaast doorliep hij een driejarige acteursopleiding en geeft al vele jaren theaterlessen aan amateurs en semiprofessionals.
Verder werkten mee: Pim van Hoeve, scenarioschrijver en regisseur (o.a. Liever Verliefd, Bernhard, Schavuit van Oranje, Beatrix, Oranje onder Vuur, Westenwind, Keijzer & de Boer), Wijo Koek, storyboarder en scenarioschrijver (o.a. Vet Hard, Costa!), Martha Oortman Gerlings, ex-productieleider (o.a. Jiskefet), Jef Nassenstein, animatiefilmer en studieleider Geluid (in ruste) bij de Amsterdamse Filmacademie, Ben van Houter, voormalig Hoofd Opleidingen van Open Studio, Edwin Goldman, producent, en vele anderen.
MEER WETEN?
Hieronder vind je meer informatie over het handboek Films Maken.
REACTIES LEZERS
Geloof ons niet, geloof de lezers
CONTACT
Neem contact met ons op
BESTEL INFORMATIE
Prijs- en bestelinformatie
HULP VOOR FILMMAKERS
Handige tips